Otto Prosesi(Çevrimi)

Serkan Yazak

Yetkili Kişi
Yönetici
Kayıt
3 Mart 2015
Mesajlar
70
Tepkiler
63
Meslek
Makine Mühendisligi
Bu proses içten yanmalı olan ve bujinin ateşlemesiyle faaliyete geçen benzinli motorlarda görülmektedir.

Genel olarak otomobillerde kullanılır.

İlk olarak 1876 yılında Alman Mühendis Nikolaus Otto tarafından yapılmıştır.

Bu motorlara 4 zamanlı motorlar da denilir. Bunun sebebi aşağıdaki resimde görüldüğü gibi; 1 periyodu 4 zamanda gerçekleştirmesinden dolayıdır.

Aşağıdaki görseldeki gibi anlatacağım lütfen kafanız karışmasın; işlem periyodu aynı olmasına rağmen bu görselde emme safhasından değil de sıkıştırma safhasından başlanmış. O nedenle size biraz farklı gelse de süreç aynı süreçtir.

1-Sıkıştırma(piston yukarıya doğru hareket ederek basınç oluşturur ve silindir içerisindeki hacim azalır)
2-Ateşleme(sıkıştırılan yakıt-hava karışımı buji yardımıyla ateşlenir ve patlama gerçekleşir. Patlamadan dolayı basınç açığa çıkar ve bu noktada ısı enerjisi mekanik enerjiye dönüşür.)
3-Egzoz gazlarının dışarıya salınımı(açılan egzoz subabı yardımıyla atık gazlar dışarıya verilir)
4-Yakıt-Hava girişi(silindire yakıt-hava karışımı girer ve piston aşağıya inerek silindir içerisinde hacim oluşturur.)

unnamed.png


Termodinamik dersini alan mühendis adayları bu diyagramı çok iyi bilirler.
Otto Çevrimi için p-v diyagramı:
otto-prozess-im-pv-diagramm-ca.png


1-2 --> izentropik durum değişimi
2-3 --> izokorik durum değişimi
3-4 --> izentropik durum değişimi
4-1 --> izokorik durum değişimi

2-3 ile 4-1 durumlarının her ikisi de izokorik durum değişimleridir. Yani hacim sabittir. Aralarındaki tek fark ise; 2-3 aralığında basınç yükselir ve ısı girişi olur. 4-1 aralığında ise basınç düşer ve ısı çıkışı olur.
 

birx

MB Üyesi
Kayıt
10 Haziran 2018
Mesajlar
118
Tepkiler
47
Meslek
Makine Mühendisi
Üniv
BU
Otto(benzin) verimi Dizel veriminden büyüktür ama pek bilinmez.......yüksek sıkıştırma yapıldığında vuruntu (kendiliğinden tutuşma) olduğundan sıkıştırma oranı düşük tutulur, bu yüzden yollarda dizel araçlar daha seri ve performanslı görünür......mühendislik açısından tam tersi benzin ısıl verimi daha iyidir...mühendisin evdeki hesabının çarşıya uymadığının iyi bir göstergesidir....o tablolar , çizimler,hesaplar deneyle, uygulamayla ,prototiple vs vs test edilmediğinde her zaman doğruluğu tartışmalı olur....
 
Son düzenleme yönetici tarafından yapıldı:

Oğuzhan Mallı

Yetkili Kişi
Genel Yönetici
Kayıt
6 Şubat 2015
Mesajlar
549
Tepkiler
436
Meslek
Nükleer ve Atom Mühendisi
Üniv
MEPhI, KTÜ
Faydalı bilgi teşekkürler :)
 
Yukarı Alt