Kepchup
Özel Üye
- Kayıt
- 22 Kasım 2015
- Mesajlar
- 80
- Tepkiler
- 31
- Üniv
- Marmara üniversitesi
Merhaba arkadaşlar birazda yüksek gerilimden bahsedelim. Yüksek gerilim oluşturmak için kullanılan transformatörler ideal transformatör tipi gibi düşünülürse bir problem teşkil etmez ancak teori ile pratik çatıştığı için pratiğin teorisi olarak flyback ile bu işlem yapılır. Tesla’nın bobini de aynı mantık ile çalışır. Küçük ve etkili bir devre isteniyorsa EHT transformatörleri ile yapılan bir flyback devresi de aynı işlemi yapabilir. EHT transformatörlerini eski tüplü televizyonlardan bulabilirsiniz. Eht trafolarını doğrudan x volt verip y volt alamzsınız bunun nedeni ise yükseltici olmasıdır. Elektronik güçten yararlanmak şart, ancak flyback yaparak spark oluşturulabir. Yani basitçe bir sürücü devresi yapılmalıdır. Spark oluşturmak içinse flyback şart yoksa sürekli enerji akışından aktarılacak yüksek enerji oluşmaz.
Flyback'a kısaca değinirsek RL devresini C karakteristiğinin belirli kısımlarını uygulamaktadır. Yani dirençler ve bobinimizin olduğu devrede, bobinde enerji birikimi yapmak ve sekonder uçları arasında boşluk bırakarak elektrik akışının sıçrayarak devam etmesini amaçlamaktadır. Spark oluşturmaktan kasıt budur. Bu tip devrelerde hoparlör görevi görme, ozon elde etme gibi ilginç yöntemler var.
Sürücü devresi NE555 gibi entegrelerle yapılabilir. NE555; IRFP450 gibi güçlü mosfetleri sürer. Mosfetler ile de EHT transformatörü üzerinde yaptığımız sargının (devreye göre primer ) uçları drain ve source ile NE555 ten elde edilen güç kullanılır. Devreye göre sekonder olan EHT Transformatörüne göre primer olan sargı arasında bir yük boşalımı gerçekleşir. Bu klasik kondansatörler gibi 5to zamanda olur. Ouşan yük boşalımı havanın dielektrik sabitesini aşar ve ark yani spark oluşturur.
Bu konu o kadar uzun ki burada kısa keserek genel bilgiyi paylaşıyorum. Bir sonraki başlıklarda ayrıntıları açıklamak üzere…
Arkadaşlar bunu kendi basit şartlarımda yaptığım kadarıyla aşağıda ki linkte mevcuttur:
Flyback'a kısaca değinirsek RL devresini C karakteristiğinin belirli kısımlarını uygulamaktadır. Yani dirençler ve bobinimizin olduğu devrede, bobinde enerji birikimi yapmak ve sekonder uçları arasında boşluk bırakarak elektrik akışının sıçrayarak devam etmesini amaçlamaktadır. Spark oluşturmaktan kasıt budur. Bu tip devrelerde hoparlör görevi görme, ozon elde etme gibi ilginç yöntemler var.
Sürücü devresi NE555 gibi entegrelerle yapılabilir. NE555; IRFP450 gibi güçlü mosfetleri sürer. Mosfetler ile de EHT transformatörü üzerinde yaptığımız sargının (devreye göre primer ) uçları drain ve source ile NE555 ten elde edilen güç kullanılır. Devreye göre sekonder olan EHT Transformatörüne göre primer olan sargı arasında bir yük boşalımı gerçekleşir. Bu klasik kondansatörler gibi 5to zamanda olur. Ouşan yük boşalımı havanın dielektrik sabitesini aşar ve ark yani spark oluşturur.
Bu konu o kadar uzun ki burada kısa keserek genel bilgiyi paylaşıyorum. Bir sonraki başlıklarda ayrıntıları açıklamak üzere…
Arkadaşlar bunu kendi basit şartlarımda yaptığım kadarıyla aşağıda ki linkte mevcuttur:
Dosyalar
-
10,9 KB Okunma: 1.100
-
92,1 KB Okunma: 1.034