Murat Konakci
MB Üyesi
- Kayıt
- 2 Nisan 2015
- Mesajlar
- 14
- Tepkiler
- 31
- Yaş
- 32
- Meslek
- Makine Mühendisi
- Üniv
- Gazi Üniversitesi - Makine Mühendisliği
MOTOR
MOTOR : Yakıttan aldığı enerjiyi mekanik enerjiye çeviren içten yanmalı makineye motor denir.
MOTOR ÇEŞİTLERİ : Yaktıkları yakıta göre motorlar.
Soğutma şekline göre motorlar.
Çalışma sistemine göre motorlar.
YAKTIKLARI YAKITA GÖRE MOTORLAR :
BENZİNLİ : Benzinle ve LPG ile çalışırlar.
MAZOTLU : Enjektörlüdür. Enjektör dizel motorlarda kullanılır , sıkışan havaya mazot püskürtür.
SOĞUTMA ŞEKLİNE GÖRE MOTORLAR :
Hava Soğutmalı
Su soğutmalı
ZAMANLARINA GÖRE MOTORLAR :
2 zamanlı : EMME – SIKISTIRMA ve ATEŞLEME - EGZOS zamanları beraber olur.
4 zamanlı : EMME - SIKISTIRMA - ATEŞLEME - EGZOS
Motorlar yakıtlarının yanma çeşitlerine göre İÇTEN ve DIŞTAN yanmalı olarak ikiye ayrılır.
Bu motorlardan sadece İÇTEN YANMALI motorlar kullanılır
Motorun silindirinin tipine göre motorlar
1: SIRA TİPİ
2: V TİPİ
3: BOKSÖR TİPİ
4: YILDIZ TİPİ
MOTORUN PARÇALARI :
1: Silindir Bloğu
2: Silindir Kapağı
3: Piston ve Sekman
4: Krank Mili
5: Volan
6: Eksantrik mili
7: Emme ve Egzos Manifoltları
8: Ateşleme sistemi parçaları
9: Yakıt sistemi parçaları
10: Şarj marş sistemi parçaları
11: Soğutma sistemi parçaları
12: Yağlama sistemi parçaları
Silindir Bloğu KRANK MİLİ ve PİSTONLARA yataklık yapar
PİSTONLARA ilk hareketi KRANK MİLİ verir
MOTORUN AYARLARI
Motorda sadece SUBAP ayarı yapılır.
SÜBAP: EMME SÜBABI hava yakıt karışımını içeri alır. PİSTONLAR hava ve yakıt karışımını sıkıştırır BUJİLER sıkışan havayla yakıtı patlatır . EGZOS SÜBABI da yanmış gazları dışarı atar.
ATEŞLEME SİSTEMİ
AKÜ
1: Motora ilk hareketi sağlayacak enerjiyi verir
2: Motor çalışmazken IŞIK ve ÖZEL ALICILARIN ( teyp çakmak...) çalışmasını sağlar.
Akünün içinde ELEKTROLİT SIVISI vardır. ELEKTOLİT SIVISI eksilirse SAF SU ilave edilir.
SAF SU peteklerin 1 cm üzerine kadar koyulur.
AKÜ TAKVİYESİ
Akü Takviyesi yapılırken dikkat edilmesi gerekenler.
Aracın DİJİTAL GÖSTERGELİ ve ELEKTRONİK DONANIMI olan araçlarda akü takviyesi yapılmaz.
Diğerlerinde yapılır.
AKÜ KUTUP BAŞLARININ AYRILMA SEBEPLERİ
1: Elektrikten kaynaklanan yangınlarda kutup başları ayrılır.
2: Elektrik kaynağı yapılırken kutup başları ayrılır.
ENDÜKSİYON BOBİNİ
Aküden aldığı 12 VOLTLUK enerjiyi 15000 – 25000 VOLTA çıkarır.
Daha sonra bu enerjiyi DİSTRİBÜTÖR e yollar DİSTRİBÜTÖR ise bu elektriği BUJİLERE dağıtır
DİSTRİBÜTÖRÜN PARÇALARI
1: KONDANSATÖR ( MEKSEFE ) Elektrik akımını ayarlar
2: PLATİN : Elektriğin geçip geçmemesini sağlar
3: TEVZİ MAKARASI : Elektriği BUJİLERE dağıtır.
ATEŞLEME SİSTEMİ AYARLARI
1: BUJİ : Bujiler belirli bir KM den sonre değiştirilir.
2: PLARİN : Platin belirli bir KM den sonra değiştirilir.
3: AVANS
ATEŞLEME SİSTEMİNİN GÖREVİ BUJİLERİN ATEŞLEMESİNİ SAĞLAR
ATEŞLEME SİSTEMİNİN ÇALIŞIP ÇALIŞMADIĞININ KONTROL EDİLMESİ
Buji kablolarından birisi çıkarılır ve yuvaya yakın tultulur. MARŞ yapılır ve elektrik atlaması var mı yok mu kontrol edilir. Eğer KIVILCIM ATLAMASI varsa ELEKTRİK vardır.
NOT : BUJİkablolarından biri çıkmış ise MOTOR TEKLEYEREK ÇALIŞIR.
ATEŞLEME SİSTEMİNDE MEYDANA GELEBİLECEK ARIZALAR
Araba kontak anahtarı ateşlemede uzun süre duruyorsa AKÜ BİTER , ENDÜKSİYON BOBİNİ YANAR . PLATİN MEME YAPAR.
PLATİN MEME YAPMA SEBEPLERİ :
1: KONDANSATÖR bozuktur
2: Araç ateşlemede uzun süre tutulmuştur
ONARIM : PLATİN MEME YAPMIŞSA 0 (sıfır) NUMARA ZIMPARA İLE ZIMPARALANIR.
KAM MİLİ NELERE HAREKET VERİR
1: SÜBAPLARA
2: DİSTRİBÜTÖRE
3: YAĞ POMPASINA
4: BENZİN POMPASINA
YAKIT SİSTEMİ
Yakıt sisteminin ilk parçası YAKIT DEPOSUDUR.
YAKIT DEPOSUNDAN yakıtı YAKIT POMPASI çeker.
YAKIT POMPASI yakıtı KARBIRATÖRE ulaştırır
YAKIT POMPASI , YAKIT DEPOSUYLA KARBIRATÖRÜN ARASINDADIR
KARBIRATÖR :
Görevi : HAVA ile YAKITI 1e 15 oranında karıştırır.
Yeri : EMME MANİFOLDUNUN ÜZERİNDEDİR.
KARBIRATÖRDE RÖLANTİ ayarı yapılır
RÖLANTİ AYARI DÜŞÜKSE MOTOR STOP EDER
ROLANTİ AYARI YÜKSEKSE YAKIT SARFİYATI ARTAR
KARIŞIMLAR 2 YE AYRILIR
1: ZENGİN KARIŞIM : Yakıt fazla Hava az
1: FAKİR KARIŞIM : Hava fazla Yakıt az
KARBIRATÖRÜN ÜZERİNDE JİKLE DEVRESİ VARDIR
JİKLE TİPLERİ:
OTOMATİK JİKLE: YAZLIK VE KIŞLIK AYARI VARDIR
MANUAL JİKLE : HİÇBİR AYAR YAPILMAZ BUTONLA HAVA GİRİŞİ SAĞLANIR BUTON ÇEKİLİNCE JİKLE KELEBEĞİ KAPANIR VE HAVA GİRİŞİ DURDURULUR ve araç ZENGİN KARIŞIMLA ÇALIŞIR.
JİKLENİN GÖREVİ : SOĞUK HAVALARDA MOTORUN KOLAY ÇALIŞMASINI SAĞLAR.
JİKLENİN YERİ : KARBIRATÖRÜN HAVA GİRİŞ DELİĞİ ÜZERİNDEDİR.
HAVA FİLTRESİ
KARBIRATÖRE giren havayı hava filtresi temizler
2 TİPLİDİR
KURU : TEMİZLEMESİ BASINÇLI HAVA İLE OLUR
YAĞLI : TEMİZLEMESİ İÇİNDEKİ YAĞ BOŞALTILIR ve İÇİ GAZYAĞI veya BENZİNLE TEMİZLENİR
NOT : HAVA FİLTRESİ TIKANMIŞ İSE İÇERİ HAVA GİRMEZ VE ARAÇ ZENGİN KARIŞIMLA ÇALIŞIR YAKIT SARFİYATI ARTAR. BUJİLERE SADECE YAKIT GELİR VE BUJİLER ÇALIŞMAZ MOTOR BOĞULUR . EGZOSTAN SİYAH DUMAN ÇIKAR.
BU ARIZALAR AYNEN JİKLE UZUN ÇEKİLİ TUTULURSADA MEYDANA GELİR
MARŞ SİSTEMİ
Motora ilk hareketin verilmesini sağlar.
Kontağı çevirince MARŞ DİŞLİSİ VOLAN DİŞLİSİNE girer ve VOLAN DİŞLİSİNİ çevirir ve MOTOR ÇALIŞIR sonra MARŞ DİŞLİSİ geri çekilir ve VOLAN DİŞLİSİ MOTOR ÇALIŞTIĞI İÇİN DÖNMEYE DEVAM EDER.
NOT 1 : KONTAĞI ÇEVİRİNCE TIK DİYE SES GELİYORSA SORUN AKÜDEDİR
NOT 2 : KONTAĞI ÇEVİRİNCE MOTOR DÖNÜYOR AMA ÇALIŞMIYORSA SORUN ATEŞLEME SİSTEMİ veya YAKIT SİSTEMİNDEDİR.
NOT 3 : EL KONTAKTA MOTOR DÖNERKEN ÇALIŞMAZ İSE EN FAZLA 10 – 12 SN ORADA BEKLENİR. EĞER FAZLA TUTULURSA AKÜ BİTER.
AKÜSÜ BİTMİŞ MOTORUN ÇALIŞTIRILMASI
Araba itelenir vites 2 ye takılır kontak ateşleme pozisyonunda ayak debriyajda basılı diğer ayak gaz pedalının üzerinde beklenir araç yeterli hıza geldikten sonra AYAK DEBRİYAJDAN ÇEKİLİR ve GAZ VERİLİR.
MOTOR ÇALIŞIYORKEN BİR DAHA MARŞ YAPILIRSA NE GİBİ SORUN OLUŞUR :
Motor çalışırken bir daha marş yapılırsa MARŞ DİŞLİSİ DÖNMEKTE OLAN VOLAN DİŞLİSİNE girmeye çalışır ve marş dişlisi veya volan dişlisi zarar görür.
YAĞLAMA SİSTEMİ
1: Motor içindeki parçaların sürtünmesini en aza indirir.
2: Motorun soğutulmasına yardım eder.
3: Motor içindeki sürtünerek çalışan parçaların temizlenmesini sağlar AŞINMAYI ÖNLER
KARTER ( MOTORUN ALTINDASIR )
1: Yağlama Yağına depoluk eder.
2: Motoru alttan gelecek darbelerden korur.
Motorun üst taraflarına yağı YAĞ POMPASI gönderir.
YAĞ POMPASI hareketini KAM MİLİNDEN ( EKSANTRİK MİLİNDEN ) alır .
Araçta yağlamanın olup olmadığını ilk önce ARAÇ İÇİNDEKİ GÖSTERGEDEN anlarız.
Araçta yağlama yoksa araç içine bunu ileten YAĞ MÜŞİRİ dir.
YAĞ MÜŞİRİNİN GÖREVİ ARAÇTA YAĞLAMA OLUP OLMADIĞINI ARAÇ İÇİNDEKİ GÖSTERGELERİ YAKARAK SÜRÜCÜYE İKAZDA BULUNMAKTİR.
EĞER ARAÇTA BİR SORUN YOKSA ARAÇ ÇALIŞTIĞI ANDA SARZ VE YAĞ LAMBALARI SÖNER.
YAĞ MÜŞİRİ YAĞ FİLTRESİNİN ÜZERİNDEDİR.
MOTORUN TEMİZLENMESİ
Motordaki yabancı maddeleri YAĞ FİLTERESİ temizler.
YAĞ DEĞİŞTİRME
Araç belirli bir KM gittikten sonra YAĞ DEĞİŞTİRİLİR ( BU MESAFE ARACIN KULLANMA KLAVUZUNDA YAZAR )
ARAÇTAKİ YAĞIN DEĞİŞTİRİLMESİ NASIL OLUR
1: Araç düzgün bir yere park edilir.
2: MOTOR SICAK OLMALIDIR.
3: MOTOR ÇALIŞIR DURUMDA OLMAYACAKTIR.
4: Karterdeki tapa çıkarılacak ve aracın yağı boşaltılacaktır.
5: Yağ boşaldıktan sonra TAPA TEKRAR YERİNE TAKILACAKTIR.
6: Yağ araca SÜBAP MUHAFAZA ( KÜLBİTÖR ) KAPAĞINDAKİ DELİKTEN koyulacaktır.
ARAÇTAKİ YAĞ KONTROLÜ NASIL YAPILIR
1: Araç düzgün bir yere çekilir.
2: MOTOR SOĞUK OLACAK yada KONTAK KAPANDIKTAN 5 – 10 DK BEKLENECEK.
3: Yağ kontrol çubuğu yerinden çıkarılıp temizlenecek ve TEKRAR YUVAYA SOKUP ÇIKARILACAK ve yağ kontrolü yapılacak.
Yağ çubuğunda MAX ve MİN olarak iki çizgi vardır.
Yağ kontrolünde yağ MAX ve MİN ARASINDA OLMALIDIR.
1: Eğer yağ kontrolünde yağ MAX ve ÜZERİNDE ise : MOTORDAKİ YAĞ BASINCI YÜKSELİR MOTOR YAĞ YAKAR EGZOSTAN MAVİ RENKTE DUMAN ÇIKAR
2: Eğer yağ kontrolünde yağ MİN ve ALTINDA ise : MOTOR ISINIR ve YANAR
NOT : ARACIN YAĞ YAKMASINDAKİ EN ÖNEMLİ FAKTÖR SİLİNDİR VE PİSTONLARIN AŞINMIŞ DURUMDA OLMASIDIR.
ARAÇTA KARTER ASLA TIKANMAZ YAĞ FİLTRESİ TIKANIR.
FİLTRE BELİRLİ BİR KM SONUNDA DEĞİŞTİRİLMEK ZORUNDADIR.
SEYİR ESNASINDA YAĞ LAMBASI BİRDEN YANARSA YAPILMASI GEREKENLER
1: ARAÇ HEMEN SAĞA ÇEKİLİR VE ŞUNLAR KONTROL EDİLİR:
A 1 : YAĞ MÜŞİRİNİN KABLOSU KONTROL EDİLİR ÇIKMIŞSA YERİNE TAKILIR
A 2 : ARAÇTAKİ YAĞ EKSİLMİŞ OLABİLİR.
A 3 : KARTER DELİNMİŞ OLABİLİR.
SOĞUTMA SİSTEMİ
NOT : MOTOR YÜKSEK VE DÜŞÜK SICAKLIKLARDA ÇEKİŞTEN DÜŞER.
Motoru sabit sıcaklıkta tutan sistem SOĞUTMA SİSTEMİDİR.
İLK PARÇASI RADYATÖRDÜR.
RADYATÖR
Radyatör aracın soğutma suyuna depoluk eder.
İçine koyulacak su KİREÇSİZ – YUMUŞAK – İÇİLEBİLİR NİTELİKTE olmalıdır .
RADYATÖRE SU , SU PETEKLERİNİN ÜZERİNE KADAR KOYULUR.
1 CM DİYE BİR MESAFE ÖLÇÜTÜ YOKTUR.
RADYATÖRDEN BUHAR ÇIKIYORSA VE HARARET GÖSTERGESİ SONDA İSE YAPILMASI GEREKENLER:
1 : Araç hemen sağa çekilir.
2 : Motor RÖLANTİ de çalışır durumda olmalıdır
NOT : Araçtan inipte su kontrolü YAPILMAZ . Eğer radyatörün kapağını açmak gerekirse ÜZERİNDEKİ KIZGIN BUHAR MANDALI çevrilir ve içindeki tazyik boşaltılır. Sonra ıslak bir bezle radyatörün kapağı açılır. Sonrada içine su koyulur. Ama içine koyulacak olan su ne soğuk nede sıcak olmalıdır. RADYATÖRE ILIK SU KOYULUR .
SOĞUTMA SİSTEMİNİN ÇALIŞMASI
Radyatördeki su boru ve hortumla motora bağlıdır. Radyatördeki suyu motora SU DEVİRDAİM POMPASI yollar. Motor ısındıktan sonra belirli bir sıcaklığa gelince TERMOSTAT suyu tekrar RADYATÖRE yollar.
Bu olay sonunda motorla radyatör arasında bir su sirkülasyonu sağlanmış olur. TERMOSTAT MOTORDAKİ SUYU BELİRLİ BİR SICAKLIĞA GELENE KADAR MOTORDA TUTAR VE RADYATÖRE YOLLAMAZ.
TERMOSTATIN GÖREVİ
Termostat radyatörden motora gelen suyun motorun belirli bir ısıya ulaşana kadar motorda durmasını sağlar . Motor belirli bir ısıya gelince TERMOSTAT suyu radyatöre yollar ve sirkülasyon başlar.
Yani Termostat MOTORUN HEMEN ISINMASINI SAĞLAR. VE MOTORUN ÇALIŞMA SICAKLIĞINDA TUTAR.
TERMOSTATIN YERİ
Termostat SİLİNDİR KAPAĞININ ÇIKIŞINDADIR.
NOT 1 : TERMOSTATI ÇIKARIRSAK MOTOR SOĞUK ÇALIŞIR VE GEÇ ISINIR.
NOT 2 : TERMOSTAT TIKALI veya ARIZALIYSA MOTOR HATARET YAPAR.
VANTİLATÖR KAYIŞI
Motor çalıştığı sürece KRANK MİLİ KASNAĞINI , SU DEVİRDAİM POMPASINI , SARZ DİNAMOSUNU VANTİLATÖR KAYIŞI DÖNDÜRÜR.
ESNEMESİ
Vantilatör kayışı en fazla 1 – 1. 5 CM esnemelidir.
Eğer fazla esnerse :
1 : SU DEVİRDAİM POMPASI ÇALIŞMAZ VE MOTOR HARAT YAPAR.
2 : SARZ DİNAMOSU ÇALIŞMAZ VE AKÜ ŞARZ ETMEZ.
Eğer çok sıkı olursa :
ŞARZ DİNAMOSUNUN VE SU DEVİRDAİM POMPASININ YATAKLARI BOZULUR.
HARARET ( ISI ) MÜŞİRİ
Radyatördeki ısınan suyu soğutmak için ELEKTRİKLİ FAN MOTORU devreye girer. ELEKTRİKLİ FAN MOTORUNU devreye sokan cihaz ise HARARET ( ISI ) MÜŞİRİDİR.
ANTİFİRİZ
Motordaki su soğuk havalarda DONARAK GENLEŞİR ve MOTOR BLOĞU ÇATLAR . Bunun olmasını engelleyen maddeye ANTİFİRİZ denir.
HARARET GÖSTERGESİ
Araçtaki hararet normalde 60 – 70 iken bu gösterge yavaş yavaş yükselmesinin sebepleri.
1 : AYAK GAZ PEDALINDA FAZLA BASILIDIR. VE HARARET GÖSTERGESİ YÜKSELİR BUNUN OLMAMASI İÇİN VİTES YÜKSELTİLİR.
2 : SİLİNDİR KAPAĞI ÇATLAK İSE YİNE MOTOR HARARET YAPAR.
EĞER HARARET GÖSTERGESİ KIRMIZI NOKTAYI GEÇERSE SİLİNDİR KAPAK CONTASI YANAR. BU YANINCA İÇİNDEKİ YAĞ VE SU KARIŞIR MOTOR DAHA FAZLA HARARET YAPAR VE MOTOR KİLİTLENİR.
NOT : Seyir halinde iken hararet yükselirse araç kenara çekilir ve MOTOR STOP ETTİRİLMEZ RÖLANTİDE BEKLETİLİR.
SİLİNDİR KAPAK CONTASI
Silindir kapak contası MOTOR BLOĞU ile SİLİNDİR KAPAĞI arasında bulunur.
GÖREVİ : MOTORDAKİ YAĞLA SUYUN KARIŞMASINI ENGELLER.
ŞARZ SİSTEMİ
Motor aküden ilk akımı aldıktan sonra motor çalıştığı sürece elektrik akımını ŞARZ DİNAMOSU üretir.
ŞARZ DİNAMOSU : Mekanik enerjiyi elektrik enerjisine çevirir.
Şarz dinamosundan çıkan elektrik REGÜLATÖR’ e ( KONJEKTÖR ) geçer ve regülatör elektriği düzenler. Eksik yada fazla elektriği regülatör ayarlar.
REGÜLATÖR BOZUKSA :
1 : Aküdeki su devamlı eksilir.
2 : Araç içindeki ampuller sürekli patlar.
Regülatörden çıkan elektrik SİGORTA PANELİ ne gider. Sigorta sistemdeki anormalliklerde atar ve sorun çıkmasını engeller. Eğer sigorta atarsa AYNI VOLTAJ AYNI AMPER de yenisiyle değiştirilir.
Sigortadan çıkan elektrik akımı her yere dağıtılır.
Birbiriyle senkronize çalışan sistemde ( farlar, stop lambaları ) ikisi de bozulsa yani yanmıyorsa arıza sigortadadır.
Birisi çalışmıyorsa arıza ampuldedir.
Flaşör arızalıysa SİNYALLER YANMAZ . Sinyallerden biri arızalıysa sorun ampuldedir.
GÜÇ AKTARMA ORGANLARI
Motordan aldığı hareketi tekerleklere ulaştırılmasını GÜÇ AKTARMA ORGANLARI sağlar.
Kavrama sistemi gücü volan dişlisinden alır vites kutusuna iletir iletir .
Balata ( DEBRİYAJ SİSTEMİ ) gücü volan dişlisinden alır vitese iletir.
Debriyaj vitesin rahat değiştirilmesini sağlar ve vites değişir.
GÖREVİ :
1 : Vites değişirken hareketi keser.
2 : Balata gücü volan dişlisinden ( yapışarak gücü alır ) alır vitese iletir.
NOT : Balata vites dişlisine yapışmazsa BALATA KAÇIRIR. ( Kavrama kaçırır ) Böyle olursa yakıt sarfiyatı artar.
VİTES KUTUSU ( ŞANZIMAN )
Aracın hızını ve gücünü ayarlar.
YÜKSEK VİTES : Aracın hızı fazla gücü az.
DÜŞÜK VİTES : Aracın gücü fazla hızı az .
ŞAFT MİLİ :
Hareketi DİFRANSİYELE İLETİR .
DİFERANSİYEL
Şafttan aldığı hareketi 90 DERECE sağa ve sola iletir.
Virajlarda bir tekerin az diğer tekerin fazla dönmesini sağlar.
DİFRANSİYELİN PARÇALARI
MAHRUTİ DİŞLİSİ
AYNA DİŞLİSİ
NOT : VİTES KUTUSU VE DİFRANSİYELİN İÇİNE 90 NUMARA DİŞLİ YAĞI KOYULUR.
AKS MİLİ
Diferansiyelle tekerleklerin arasındaki mildir.
ÖNDEN ÇEKİŞLİ ARAÇLARDA DİFERANSİYEL ÖNDEDİR AMA ŞAFT YOKTUR
FREN SİSTEMİ
2 ye ayrılır.
1 : El fireni ---- Duran aracı sabitlemek için kullanılır. Sadece ARKA TEKERLEKLERİ KONTROL EDER.
Kışın don olan yerde el freni çekili tutulmaz . Çünkü dondan dolayı BALATA KAMPANAYA yapışır ve araç kalkarken zorlanır ve balata yanar.
2 : Ayak freni ( SERVİS FRENİ )
A : HİDROLİK
B : HAVALI
NOT : Ayak freni bütün tekerlekleri kumanda eder.
A : Hidrolik fren sistemi ----- HİDROLİK YAĞINA BAKILARAK KONTROLÜ YAPILIR.
Eğer sistemde hava olursa frenler tutmaz .
B : Havalı fren sistemi ----- Kompresör hava üretir ve fren sistemi çalışır. Araç çalışmazsa bu sistem devreye girmez .
LASTİKLER :
1 : DUBLEX : PATLARSA UZUN SÜRE SEYİR HALİNDE GİDİLEBİLİR .
2 : İÇ LASTİKLİ : Patlarsa hemen değişir.
LASTİKLERİN HAVASI FAZLAYSA : En ufak titreşimi hissederiz.
Direksiyon kontrolü zayıflar
LASTİKLERİN HAVASI AZSA : Direksiyon zor döner
Sürtünme fazla olduğundan yakıt sarfiyatı artar
LASTİK HAVASI LASTİK SOĞUKKEN ÖLÇÜLÜR.
SÜSPANSİYON
Parçaları : YAYLAR ve AMORTİSÖR
YAYLAR : YAPRAK yaylar HELAZON yaylar.
AMORTİSÖR : Yayların salınımını kontrol altına alır.
ÖN DÜZEN SİSTEMİ PARÇALARI
A : Direksiyon simidi
B : Direksiyon mili
C : Dişli kurusu
D : Rot ve rot başları ( ROT BAŞLARI AŞINIRSA DİREKSİYONDA BOŞLUK OLUR )
MOTOR : Yakıttan aldığı enerjiyi mekanik enerjiye çeviren içten yanmalı makineye motor denir.
MOTOR ÇEŞİTLERİ : Yaktıkları yakıta göre motorlar.
Soğutma şekline göre motorlar.
Çalışma sistemine göre motorlar.
YAKTIKLARI YAKITA GÖRE MOTORLAR :
BENZİNLİ : Benzinle ve LPG ile çalışırlar.
MAZOTLU : Enjektörlüdür. Enjektör dizel motorlarda kullanılır , sıkışan havaya mazot püskürtür.
SOĞUTMA ŞEKLİNE GÖRE MOTORLAR :
Hava Soğutmalı
Su soğutmalı
ZAMANLARINA GÖRE MOTORLAR :
2 zamanlı : EMME – SIKISTIRMA ve ATEŞLEME - EGZOS zamanları beraber olur.
4 zamanlı : EMME - SIKISTIRMA - ATEŞLEME - EGZOS
Motorlar yakıtlarının yanma çeşitlerine göre İÇTEN ve DIŞTAN yanmalı olarak ikiye ayrılır.
Bu motorlardan sadece İÇTEN YANMALI motorlar kullanılır
Motorun silindirinin tipine göre motorlar
1: SIRA TİPİ
2: V TİPİ
3: BOKSÖR TİPİ
4: YILDIZ TİPİ
MOTORUN PARÇALARI :
1: Silindir Bloğu
2: Silindir Kapağı
3: Piston ve Sekman
4: Krank Mili
5: Volan
6: Eksantrik mili
7: Emme ve Egzos Manifoltları
8: Ateşleme sistemi parçaları
9: Yakıt sistemi parçaları
10: Şarj marş sistemi parçaları
11: Soğutma sistemi parçaları
12: Yağlama sistemi parçaları
Silindir Bloğu KRANK MİLİ ve PİSTONLARA yataklık yapar
PİSTONLARA ilk hareketi KRANK MİLİ verir
MOTORUN AYARLARI
Motorda sadece SUBAP ayarı yapılır.
SÜBAP: EMME SÜBABI hava yakıt karışımını içeri alır. PİSTONLAR hava ve yakıt karışımını sıkıştırır BUJİLER sıkışan havayla yakıtı patlatır . EGZOS SÜBABI da yanmış gazları dışarı atar.
ATEŞLEME SİSTEMİ
AKÜ
1: Motora ilk hareketi sağlayacak enerjiyi verir
2: Motor çalışmazken IŞIK ve ÖZEL ALICILARIN ( teyp çakmak...) çalışmasını sağlar.
Akünün içinde ELEKTROLİT SIVISI vardır. ELEKTOLİT SIVISI eksilirse SAF SU ilave edilir.
SAF SU peteklerin 1 cm üzerine kadar koyulur.
AKÜ TAKVİYESİ
Akü Takviyesi yapılırken dikkat edilmesi gerekenler.
Aracın DİJİTAL GÖSTERGELİ ve ELEKTRONİK DONANIMI olan araçlarda akü takviyesi yapılmaz.
Diğerlerinde yapılır.
AKÜ KUTUP BAŞLARININ AYRILMA SEBEPLERİ
1: Elektrikten kaynaklanan yangınlarda kutup başları ayrılır.
2: Elektrik kaynağı yapılırken kutup başları ayrılır.
ENDÜKSİYON BOBİNİ
Aküden aldığı 12 VOLTLUK enerjiyi 15000 – 25000 VOLTA çıkarır.
Daha sonra bu enerjiyi DİSTRİBÜTÖR e yollar DİSTRİBÜTÖR ise bu elektriği BUJİLERE dağıtır
DİSTRİBÜTÖRÜN PARÇALARI
1: KONDANSATÖR ( MEKSEFE ) Elektrik akımını ayarlar
2: PLATİN : Elektriğin geçip geçmemesini sağlar
3: TEVZİ MAKARASI : Elektriği BUJİLERE dağıtır.
ATEŞLEME SİSTEMİ AYARLARI
1: BUJİ : Bujiler belirli bir KM den sonre değiştirilir.
2: PLARİN : Platin belirli bir KM den sonra değiştirilir.
3: AVANS
ATEŞLEME SİSTEMİNİN GÖREVİ BUJİLERİN ATEŞLEMESİNİ SAĞLAR
ATEŞLEME SİSTEMİNİN ÇALIŞIP ÇALIŞMADIĞININ KONTROL EDİLMESİ
Buji kablolarından birisi çıkarılır ve yuvaya yakın tultulur. MARŞ yapılır ve elektrik atlaması var mı yok mu kontrol edilir. Eğer KIVILCIM ATLAMASI varsa ELEKTRİK vardır.
NOT : BUJİkablolarından biri çıkmış ise MOTOR TEKLEYEREK ÇALIŞIR.
ATEŞLEME SİSTEMİNDE MEYDANA GELEBİLECEK ARIZALAR
Araba kontak anahtarı ateşlemede uzun süre duruyorsa AKÜ BİTER , ENDÜKSİYON BOBİNİ YANAR . PLATİN MEME YAPAR.
PLATİN MEME YAPMA SEBEPLERİ :
1: KONDANSATÖR bozuktur
2: Araç ateşlemede uzun süre tutulmuştur
ONARIM : PLATİN MEME YAPMIŞSA 0 (sıfır) NUMARA ZIMPARA İLE ZIMPARALANIR.
KAM MİLİ NELERE HAREKET VERİR
1: SÜBAPLARA
2: DİSTRİBÜTÖRE
3: YAĞ POMPASINA
4: BENZİN POMPASINA
YAKIT SİSTEMİ
Yakıt sisteminin ilk parçası YAKIT DEPOSUDUR.
YAKIT DEPOSUNDAN yakıtı YAKIT POMPASI çeker.
YAKIT POMPASI yakıtı KARBIRATÖRE ulaştırır
YAKIT POMPASI , YAKIT DEPOSUYLA KARBIRATÖRÜN ARASINDADIR
KARBIRATÖR :
Görevi : HAVA ile YAKITI 1e 15 oranında karıştırır.
Yeri : EMME MANİFOLDUNUN ÜZERİNDEDİR.
KARBIRATÖRDE RÖLANTİ ayarı yapılır
RÖLANTİ AYARI DÜŞÜKSE MOTOR STOP EDER
ROLANTİ AYARI YÜKSEKSE YAKIT SARFİYATI ARTAR
KARIŞIMLAR 2 YE AYRILIR
1: ZENGİN KARIŞIM : Yakıt fazla Hava az
1: FAKİR KARIŞIM : Hava fazla Yakıt az
KARBIRATÖRÜN ÜZERİNDE JİKLE DEVRESİ VARDIR
JİKLE TİPLERİ:
OTOMATİK JİKLE: YAZLIK VE KIŞLIK AYARI VARDIR
MANUAL JİKLE : HİÇBİR AYAR YAPILMAZ BUTONLA HAVA GİRİŞİ SAĞLANIR BUTON ÇEKİLİNCE JİKLE KELEBEĞİ KAPANIR VE HAVA GİRİŞİ DURDURULUR ve araç ZENGİN KARIŞIMLA ÇALIŞIR.
JİKLENİN GÖREVİ : SOĞUK HAVALARDA MOTORUN KOLAY ÇALIŞMASINI SAĞLAR.
JİKLENİN YERİ : KARBIRATÖRÜN HAVA GİRİŞ DELİĞİ ÜZERİNDEDİR.
HAVA FİLTRESİ
KARBIRATÖRE giren havayı hava filtresi temizler
2 TİPLİDİR
KURU : TEMİZLEMESİ BASINÇLI HAVA İLE OLUR
YAĞLI : TEMİZLEMESİ İÇİNDEKİ YAĞ BOŞALTILIR ve İÇİ GAZYAĞI veya BENZİNLE TEMİZLENİR
NOT : HAVA FİLTRESİ TIKANMIŞ İSE İÇERİ HAVA GİRMEZ VE ARAÇ ZENGİN KARIŞIMLA ÇALIŞIR YAKIT SARFİYATI ARTAR. BUJİLERE SADECE YAKIT GELİR VE BUJİLER ÇALIŞMAZ MOTOR BOĞULUR . EGZOSTAN SİYAH DUMAN ÇIKAR.
BU ARIZALAR AYNEN JİKLE UZUN ÇEKİLİ TUTULURSADA MEYDANA GELİR
MARŞ SİSTEMİ
Motora ilk hareketin verilmesini sağlar.
Kontağı çevirince MARŞ DİŞLİSİ VOLAN DİŞLİSİNE girer ve VOLAN DİŞLİSİNİ çevirir ve MOTOR ÇALIŞIR sonra MARŞ DİŞLİSİ geri çekilir ve VOLAN DİŞLİSİ MOTOR ÇALIŞTIĞI İÇİN DÖNMEYE DEVAM EDER.
NOT 1 : KONTAĞI ÇEVİRİNCE TIK DİYE SES GELİYORSA SORUN AKÜDEDİR
NOT 2 : KONTAĞI ÇEVİRİNCE MOTOR DÖNÜYOR AMA ÇALIŞMIYORSA SORUN ATEŞLEME SİSTEMİ veya YAKIT SİSTEMİNDEDİR.
NOT 3 : EL KONTAKTA MOTOR DÖNERKEN ÇALIŞMAZ İSE EN FAZLA 10 – 12 SN ORADA BEKLENİR. EĞER FAZLA TUTULURSA AKÜ BİTER.
AKÜSÜ BİTMİŞ MOTORUN ÇALIŞTIRILMASI
Araba itelenir vites 2 ye takılır kontak ateşleme pozisyonunda ayak debriyajda basılı diğer ayak gaz pedalının üzerinde beklenir araç yeterli hıza geldikten sonra AYAK DEBRİYAJDAN ÇEKİLİR ve GAZ VERİLİR.
MOTOR ÇALIŞIYORKEN BİR DAHA MARŞ YAPILIRSA NE GİBİ SORUN OLUŞUR :
Motor çalışırken bir daha marş yapılırsa MARŞ DİŞLİSİ DÖNMEKTE OLAN VOLAN DİŞLİSİNE girmeye çalışır ve marş dişlisi veya volan dişlisi zarar görür.
YAĞLAMA SİSTEMİ
1: Motor içindeki parçaların sürtünmesini en aza indirir.
2: Motorun soğutulmasına yardım eder.
3: Motor içindeki sürtünerek çalışan parçaların temizlenmesini sağlar AŞINMAYI ÖNLER
KARTER ( MOTORUN ALTINDASIR )
1: Yağlama Yağına depoluk eder.
2: Motoru alttan gelecek darbelerden korur.
Motorun üst taraflarına yağı YAĞ POMPASI gönderir.
YAĞ POMPASI hareketini KAM MİLİNDEN ( EKSANTRİK MİLİNDEN ) alır .
Araçta yağlamanın olup olmadığını ilk önce ARAÇ İÇİNDEKİ GÖSTERGEDEN anlarız.
Araçta yağlama yoksa araç içine bunu ileten YAĞ MÜŞİRİ dir.
YAĞ MÜŞİRİNİN GÖREVİ ARAÇTA YAĞLAMA OLUP OLMADIĞINI ARAÇ İÇİNDEKİ GÖSTERGELERİ YAKARAK SÜRÜCÜYE İKAZDA BULUNMAKTİR.
EĞER ARAÇTA BİR SORUN YOKSA ARAÇ ÇALIŞTIĞI ANDA SARZ VE YAĞ LAMBALARI SÖNER.
YAĞ MÜŞİRİ YAĞ FİLTRESİNİN ÜZERİNDEDİR.
MOTORUN TEMİZLENMESİ
Motordaki yabancı maddeleri YAĞ FİLTERESİ temizler.
YAĞ DEĞİŞTİRME
Araç belirli bir KM gittikten sonra YAĞ DEĞİŞTİRİLİR ( BU MESAFE ARACIN KULLANMA KLAVUZUNDA YAZAR )
ARAÇTAKİ YAĞIN DEĞİŞTİRİLMESİ NASIL OLUR
1: Araç düzgün bir yere park edilir.
2: MOTOR SICAK OLMALIDIR.
3: MOTOR ÇALIŞIR DURUMDA OLMAYACAKTIR.
4: Karterdeki tapa çıkarılacak ve aracın yağı boşaltılacaktır.
5: Yağ boşaldıktan sonra TAPA TEKRAR YERİNE TAKILACAKTIR.
6: Yağ araca SÜBAP MUHAFAZA ( KÜLBİTÖR ) KAPAĞINDAKİ DELİKTEN koyulacaktır.
ARAÇTAKİ YAĞ KONTROLÜ NASIL YAPILIR
1: Araç düzgün bir yere çekilir.
2: MOTOR SOĞUK OLACAK yada KONTAK KAPANDIKTAN 5 – 10 DK BEKLENECEK.
3: Yağ kontrol çubuğu yerinden çıkarılıp temizlenecek ve TEKRAR YUVAYA SOKUP ÇIKARILACAK ve yağ kontrolü yapılacak.
Yağ çubuğunda MAX ve MİN olarak iki çizgi vardır.
Yağ kontrolünde yağ MAX ve MİN ARASINDA OLMALIDIR.
1: Eğer yağ kontrolünde yağ MAX ve ÜZERİNDE ise : MOTORDAKİ YAĞ BASINCI YÜKSELİR MOTOR YAĞ YAKAR EGZOSTAN MAVİ RENKTE DUMAN ÇIKAR
2: Eğer yağ kontrolünde yağ MİN ve ALTINDA ise : MOTOR ISINIR ve YANAR
NOT : ARACIN YAĞ YAKMASINDAKİ EN ÖNEMLİ FAKTÖR SİLİNDİR VE PİSTONLARIN AŞINMIŞ DURUMDA OLMASIDIR.
ARAÇTA KARTER ASLA TIKANMAZ YAĞ FİLTRESİ TIKANIR.
FİLTRE BELİRLİ BİR KM SONUNDA DEĞİŞTİRİLMEK ZORUNDADIR.
SEYİR ESNASINDA YAĞ LAMBASI BİRDEN YANARSA YAPILMASI GEREKENLER
1: ARAÇ HEMEN SAĞA ÇEKİLİR VE ŞUNLAR KONTROL EDİLİR:
A 1 : YAĞ MÜŞİRİNİN KABLOSU KONTROL EDİLİR ÇIKMIŞSA YERİNE TAKILIR
A 2 : ARAÇTAKİ YAĞ EKSİLMİŞ OLABİLİR.
A 3 : KARTER DELİNMİŞ OLABİLİR.
SOĞUTMA SİSTEMİ
NOT : MOTOR YÜKSEK VE DÜŞÜK SICAKLIKLARDA ÇEKİŞTEN DÜŞER.
Motoru sabit sıcaklıkta tutan sistem SOĞUTMA SİSTEMİDİR.
İLK PARÇASI RADYATÖRDÜR.
RADYATÖR
Radyatör aracın soğutma suyuna depoluk eder.
İçine koyulacak su KİREÇSİZ – YUMUŞAK – İÇİLEBİLİR NİTELİKTE olmalıdır .
RADYATÖRE SU , SU PETEKLERİNİN ÜZERİNE KADAR KOYULUR.
1 CM DİYE BİR MESAFE ÖLÇÜTÜ YOKTUR.
RADYATÖRDEN BUHAR ÇIKIYORSA VE HARARET GÖSTERGESİ SONDA İSE YAPILMASI GEREKENLER:
1 : Araç hemen sağa çekilir.
2 : Motor RÖLANTİ de çalışır durumda olmalıdır
NOT : Araçtan inipte su kontrolü YAPILMAZ . Eğer radyatörün kapağını açmak gerekirse ÜZERİNDEKİ KIZGIN BUHAR MANDALI çevrilir ve içindeki tazyik boşaltılır. Sonra ıslak bir bezle radyatörün kapağı açılır. Sonrada içine su koyulur. Ama içine koyulacak olan su ne soğuk nede sıcak olmalıdır. RADYATÖRE ILIK SU KOYULUR .
SOĞUTMA SİSTEMİNİN ÇALIŞMASI
Radyatördeki su boru ve hortumla motora bağlıdır. Radyatördeki suyu motora SU DEVİRDAİM POMPASI yollar. Motor ısındıktan sonra belirli bir sıcaklığa gelince TERMOSTAT suyu tekrar RADYATÖRE yollar.
Bu olay sonunda motorla radyatör arasında bir su sirkülasyonu sağlanmış olur. TERMOSTAT MOTORDAKİ SUYU BELİRLİ BİR SICAKLIĞA GELENE KADAR MOTORDA TUTAR VE RADYATÖRE YOLLAMAZ.
TERMOSTATIN GÖREVİ
Termostat radyatörden motora gelen suyun motorun belirli bir ısıya ulaşana kadar motorda durmasını sağlar . Motor belirli bir ısıya gelince TERMOSTAT suyu radyatöre yollar ve sirkülasyon başlar.
Yani Termostat MOTORUN HEMEN ISINMASINI SAĞLAR. VE MOTORUN ÇALIŞMA SICAKLIĞINDA TUTAR.
TERMOSTATIN YERİ
Termostat SİLİNDİR KAPAĞININ ÇIKIŞINDADIR.
NOT 1 : TERMOSTATI ÇIKARIRSAK MOTOR SOĞUK ÇALIŞIR VE GEÇ ISINIR.
NOT 2 : TERMOSTAT TIKALI veya ARIZALIYSA MOTOR HATARET YAPAR.
VANTİLATÖR KAYIŞI
Motor çalıştığı sürece KRANK MİLİ KASNAĞINI , SU DEVİRDAİM POMPASINI , SARZ DİNAMOSUNU VANTİLATÖR KAYIŞI DÖNDÜRÜR.
ESNEMESİ
Vantilatör kayışı en fazla 1 – 1. 5 CM esnemelidir.
Eğer fazla esnerse :
1 : SU DEVİRDAİM POMPASI ÇALIŞMAZ VE MOTOR HARAT YAPAR.
2 : SARZ DİNAMOSU ÇALIŞMAZ VE AKÜ ŞARZ ETMEZ.
Eğer çok sıkı olursa :
ŞARZ DİNAMOSUNUN VE SU DEVİRDAİM POMPASININ YATAKLARI BOZULUR.
HARARET ( ISI ) MÜŞİRİ
Radyatördeki ısınan suyu soğutmak için ELEKTRİKLİ FAN MOTORU devreye girer. ELEKTRİKLİ FAN MOTORUNU devreye sokan cihaz ise HARARET ( ISI ) MÜŞİRİDİR.
ANTİFİRİZ
Motordaki su soğuk havalarda DONARAK GENLEŞİR ve MOTOR BLOĞU ÇATLAR . Bunun olmasını engelleyen maddeye ANTİFİRİZ denir.
HARARET GÖSTERGESİ
Araçtaki hararet normalde 60 – 70 iken bu gösterge yavaş yavaş yükselmesinin sebepleri.
1 : AYAK GAZ PEDALINDA FAZLA BASILIDIR. VE HARARET GÖSTERGESİ YÜKSELİR BUNUN OLMAMASI İÇİN VİTES YÜKSELTİLİR.
2 : SİLİNDİR KAPAĞI ÇATLAK İSE YİNE MOTOR HARARET YAPAR.
EĞER HARARET GÖSTERGESİ KIRMIZI NOKTAYI GEÇERSE SİLİNDİR KAPAK CONTASI YANAR. BU YANINCA İÇİNDEKİ YAĞ VE SU KARIŞIR MOTOR DAHA FAZLA HARARET YAPAR VE MOTOR KİLİTLENİR.
NOT : Seyir halinde iken hararet yükselirse araç kenara çekilir ve MOTOR STOP ETTİRİLMEZ RÖLANTİDE BEKLETİLİR.
SİLİNDİR KAPAK CONTASI
Silindir kapak contası MOTOR BLOĞU ile SİLİNDİR KAPAĞI arasında bulunur.
GÖREVİ : MOTORDAKİ YAĞLA SUYUN KARIŞMASINI ENGELLER.
ŞARZ SİSTEMİ
Motor aküden ilk akımı aldıktan sonra motor çalıştığı sürece elektrik akımını ŞARZ DİNAMOSU üretir.
ŞARZ DİNAMOSU : Mekanik enerjiyi elektrik enerjisine çevirir.
Şarz dinamosundan çıkan elektrik REGÜLATÖR’ e ( KONJEKTÖR ) geçer ve regülatör elektriği düzenler. Eksik yada fazla elektriği regülatör ayarlar.
REGÜLATÖR BOZUKSA :
1 : Aküdeki su devamlı eksilir.
2 : Araç içindeki ampuller sürekli patlar.
Regülatörden çıkan elektrik SİGORTA PANELİ ne gider. Sigorta sistemdeki anormalliklerde atar ve sorun çıkmasını engeller. Eğer sigorta atarsa AYNI VOLTAJ AYNI AMPER de yenisiyle değiştirilir.
Sigortadan çıkan elektrik akımı her yere dağıtılır.
Birbiriyle senkronize çalışan sistemde ( farlar, stop lambaları ) ikisi de bozulsa yani yanmıyorsa arıza sigortadadır.
Birisi çalışmıyorsa arıza ampuldedir.
Flaşör arızalıysa SİNYALLER YANMAZ . Sinyallerden biri arızalıysa sorun ampuldedir.
GÜÇ AKTARMA ORGANLARI
Motordan aldığı hareketi tekerleklere ulaştırılmasını GÜÇ AKTARMA ORGANLARI sağlar.
Kavrama sistemi gücü volan dişlisinden alır vites kutusuna iletir iletir .
Balata ( DEBRİYAJ SİSTEMİ ) gücü volan dişlisinden alır vitese iletir.
Debriyaj vitesin rahat değiştirilmesini sağlar ve vites değişir.
GÖREVİ :
1 : Vites değişirken hareketi keser.
2 : Balata gücü volan dişlisinden ( yapışarak gücü alır ) alır vitese iletir.
NOT : Balata vites dişlisine yapışmazsa BALATA KAÇIRIR. ( Kavrama kaçırır ) Böyle olursa yakıt sarfiyatı artar.
VİTES KUTUSU ( ŞANZIMAN )
Aracın hızını ve gücünü ayarlar.
YÜKSEK VİTES : Aracın hızı fazla gücü az.
DÜŞÜK VİTES : Aracın gücü fazla hızı az .
ŞAFT MİLİ :
Hareketi DİFRANSİYELE İLETİR .
DİFERANSİYEL
Şafttan aldığı hareketi 90 DERECE sağa ve sola iletir.
Virajlarda bir tekerin az diğer tekerin fazla dönmesini sağlar.
DİFRANSİYELİN PARÇALARI
MAHRUTİ DİŞLİSİ
AYNA DİŞLİSİ
NOT : VİTES KUTUSU VE DİFRANSİYELİN İÇİNE 90 NUMARA DİŞLİ YAĞI KOYULUR.
AKS MİLİ
Diferansiyelle tekerleklerin arasındaki mildir.
ÖNDEN ÇEKİŞLİ ARAÇLARDA DİFERANSİYEL ÖNDEDİR AMA ŞAFT YOKTUR
FREN SİSTEMİ
2 ye ayrılır.
1 : El fireni ---- Duran aracı sabitlemek için kullanılır. Sadece ARKA TEKERLEKLERİ KONTROL EDER.
Kışın don olan yerde el freni çekili tutulmaz . Çünkü dondan dolayı BALATA KAMPANAYA yapışır ve araç kalkarken zorlanır ve balata yanar.
2 : Ayak freni ( SERVİS FRENİ )
A : HİDROLİK
B : HAVALI
NOT : Ayak freni bütün tekerlekleri kumanda eder.
A : Hidrolik fren sistemi ----- HİDROLİK YAĞINA BAKILARAK KONTROLÜ YAPILIR.
Eğer sistemde hava olursa frenler tutmaz .
B : Havalı fren sistemi ----- Kompresör hava üretir ve fren sistemi çalışır. Araç çalışmazsa bu sistem devreye girmez .
LASTİKLER :
1 : DUBLEX : PATLARSA UZUN SÜRE SEYİR HALİNDE GİDİLEBİLİR .
2 : İÇ LASTİKLİ : Patlarsa hemen değişir.
LASTİKLERİN HAVASI FAZLAYSA : En ufak titreşimi hissederiz.
Direksiyon kontrolü zayıflar
LASTİKLERİN HAVASI AZSA : Direksiyon zor döner
Sürtünme fazla olduğundan yakıt sarfiyatı artar
LASTİK HAVASI LASTİK SOĞUKKEN ÖLÇÜLÜR.
SÜSPANSİYON
Parçaları : YAYLAR ve AMORTİSÖR
YAYLAR : YAPRAK yaylar HELAZON yaylar.
AMORTİSÖR : Yayların salınımını kontrol altına alır.
ÖN DÜZEN SİSTEMİ PARÇALARI
A : Direksiyon simidi
B : Direksiyon mili
C : Dişli kurusu
D : Rot ve rot başları ( ROT BAŞLARI AŞINIRSA DİREKSİYONDA BOŞLUK OLUR )