zgnrsn
MB Üyesi
- Kayıt
- 17 Ağustos 2025
- Mesajlar
- 7
- Tepkiler
- 0
- Meslek
- Mühendis İTÜ 1971
- Üniv
- İTÜ 1971
LORENTZ DÖNÜŞÜMÜ NEDEN HATALI
Lorentz ve Poincaré, özel görelilik teorisi konusunu Einstein'dan önce çalışmışlardı ve Lorentz, dönüşüm denklemleri ile 1904 te sonuca ulaşmıştı. Bu dönüşüm denklemleri, teorinin çıkarımlarını temsil eder. taban ve tavanı aynalı tren içinde dikey ışının, trenin hareketi nedeniyle diyagonal izlekte yol alacağı düşüncesi ile pisagor bağıntısından Bu denklemleri çıkarmak mümkündür.
Özetle, Işık hareket parametreleri eylemsiz çerçevede L ve T, trende L' ve T' olarak kodlandığında:
Hız = Mesafe / süre = L / T' = L' / T' = c = ~ 300 000 raykm/raysaniye = ~ 300 000 trenkm/trensaniye sağlandığı iddia ediliyor.
Evet, tutarlı görünüyor. Fakat bir nüans var. Hep 300 000 rakamı elde ediliyor. İyi de
300 000 raykm/raysaniye = 300 000 trenkm/trensaniye EŞİT Mİ?
DEĞİL; NEDEN:
300 000 ABD doları, 300 000 Türk lirasına eşit ise bunlar da eşittir. Çocuğunuza 30 dolar aylık harçlık yerine 30 japon yeni verin bakalım; ne olacak?
Ne dersiniz?
"Taban ve tavanı aynalı tren içinde dikey ışının, trenin hareketi nedeniyle diyagonal izlekte yol alacağı düşüncesi ile pisagor bağıntısından Bu denklemleri çıkarmak mümkündür."
Bir önceki iletimde böyle demiştim; fakat bu yöntem de aldatıcıdır. Çünkü tren içinde "dikey ışın" denildiğinde ışık kaynağının önüne delikli plaka filtre konulduğu bilinmelidir (aksi halde 180 derece ve kesirlerindeki ışınlar da deneye dahil olmuş olur ki bu durumda dikey yerine uygun açıdaki bir ışın dikkate alındığında, trenin hızına bağlı olarak bu defa diyagonal yerine dikey ışın izleği oluşur ki bu da zamanın hızlandığı anlamına gelecektir.
trendeki ışının dikeyliği delikli plaka filtre ile temin edildiğinde her en küçük andaki fotonlar bir merdivenin rıhtları gibi bir izlek oluştururlar ki toplamda ışığın gittiği yol (vagonun yüksekliği) değişmemiş olur. Yani sunulan örnek aldatıcıdır.
Lorentz ve Poincaré, özel görelilik teorisi konusunu Einstein'dan önce çalışmışlardı ve Lorentz, dönüşüm denklemleri ile 1904 te sonuca ulaşmıştı. Bu dönüşüm denklemleri, teorinin çıkarımlarını temsil eder. taban ve tavanı aynalı tren içinde dikey ışının, trenin hareketi nedeniyle diyagonal izlekte yol alacağı düşüncesi ile pisagor bağıntısından Bu denklemleri çıkarmak mümkündür.
Özetle, Işık hareket parametreleri eylemsiz çerçevede L ve T, trende L' ve T' olarak kodlandığında:
Hız = Mesafe / süre = L / T' = L' / T' = c = ~ 300 000 raykm/raysaniye = ~ 300 000 trenkm/trensaniye sağlandığı iddia ediliyor.
Evet, tutarlı görünüyor. Fakat bir nüans var. Hep 300 000 rakamı elde ediliyor. İyi de
300 000 raykm/raysaniye = 300 000 trenkm/trensaniye EŞİT Mİ?
DEĞİL; NEDEN:
300 000 ABD doları, 300 000 Türk lirasına eşit ise bunlar da eşittir. Çocuğunuza 30 dolar aylık harçlık yerine 30 japon yeni verin bakalım; ne olacak?
Ne dersiniz?
İlgili tarihte otomatik birleştirildi:
"Taban ve tavanı aynalı tren içinde dikey ışının, trenin hareketi nedeniyle diyagonal izlekte yol alacağı düşüncesi ile pisagor bağıntısından Bu denklemleri çıkarmak mümkündür."
Bir önceki iletimde böyle demiştim; fakat bu yöntem de aldatıcıdır. Çünkü tren içinde "dikey ışın" denildiğinde ışık kaynağının önüne delikli plaka filtre konulduğu bilinmelidir (aksi halde 180 derece ve kesirlerindeki ışınlar da deneye dahil olmuş olur ki bu durumda dikey yerine uygun açıdaki bir ışın dikkate alındığında, trenin hızına bağlı olarak bu defa diyagonal yerine dikey ışın izleği oluşur ki bu da zamanın hızlandığı anlamına gelecektir.
trendeki ışının dikeyliği delikli plaka filtre ile temin edildiğinde her en küçük andaki fotonlar bir merdivenin rıhtları gibi bir izlek oluştururlar ki toplamda ışığın gittiği yol (vagonun yüksekliği) değişmemiş olur. Yani sunulan örnek aldatıcıdır.
Son düzenleme: